מתי גידול קנאביס נחשב לאישום בסחר בסמים?

לייעוץ אישי חייגו: 058-7071000

מתי גידול קנאביס נחשב לאישום בסחר בסמים?

לייעוץ אישי חייגו: 058-7071000

באיזה מקרה גידול סמים מהווה סחר בסמים ולא לגידול עצמי, מה ההבדלים בענישה ומה ניתן לעשות במקרה של חקירה פלילית:

כידוע, גידול סמים נעשה לשתי מטרות-  אחת, שימוש עצמי והשנייה סחר בסמים. ההבדלים בין שתי המטרות הינו קריטי בהבדלי הענישה. על פי החוק, על החזקת סמים לצריכה עצמית אדם יכול להיות נידון לעד 3 שנות מאסר בעוד שעבירות סחר בסמים יכולה להגיע לעונש חמור יותר של עד 20 שנות מאסר.

מה הם שיקולי הענישה? ומה ניתן לעשות במקרה של חקירה פלילית?

עבירות סחר סמים כוללות כל פעולה מסחרית הקשורה לסמים המוגדרים בחוק כאסורים לשימוש. הפעולות הנחשבות לסחר בסמים נמצא כיצוא ויבוא סמים, גידול סמים, אספקה, הובלה ותיווך בעסקאות סמים. בעניין זה, סעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים, מציין: “לא ייצא אדם סם מסוכן, לא ייבא אותו, לא יקל על ייצואו או ייבואו, לא יסחר בו, לא יעשה בו שום עסקה אחרת ולא יספקנו בשום דרך בין בתמורה ובין שלא בתמורה, אלא אם הותר הדבר בפקודה זו או בתקנות לפיה או ברשיון מאת המנהל” איך החוק קובע מה נחשב גידול סמים עצמי ומה נחשב סחר בסמים?

מתי גידול קנאביס נחשב לשימוש עצמי? 

בשנים האחרונות השימוש בקנאביס הפך לנפוץ במיוחד עם הגדלת המודעות ליתרונות הרבות של הקנאביס. לאור כך התחילו לא מעט אנשים לגדל קנאביס באופן עצמאי. כשהם מגדלים זאת באופן יבש, גם אם אתם מגדלים מריחואנה בכמות קטנה ולשימוש עצמי, החוק קובע עונש מקסימאלי על עבירת גידול סמים שיכול להגיע עד ל-20 שנות מאסר בפועל. יחד עם זאת, החוק מבדיל בין גידול קנאביס לצריכה פרטית (שימוש אישי) ובין גידול לשם סחר בסמים והדבר תלוי בכמות הסם שנמצאה שצריכה להיות תואמת לכמות המוגדרת כשימוש עצמי ע”פ החוק.

גידול קנאביס לשימוש עצמי – מה החוק אומר?

עד לפני מספר שנים, גידול ביתי של קנאביס לשימוש עצמי נחשב כעבירה חמורה, הנאשמים בגידול קנאביס ביתי היו עלולים להיות מורשעים בסחר בקנאביס. בעבר נקודת המוצא הייתה שמי שגידל קנאביס בביתו עשה זאת כדי לסחור בסמים ולהרוויח כסף, בתי המשפט היו מרשיעים את מגדלי הקנאביס גם על גידול הסם הלא חוקי, וגם על הפוטנציאל לסחור בו. עד לאחרונה, המחוקק לא הבדיל בין מי שגידל סמים לשימושו העצמי לבין מי שגידל סם כדי להפיצו, ולכן באופן אוטומטי כל מי שנתפס מגדל סם היה חשוד בעבירה שהעונש עליה היה עלול להגיע לעד 20 שנות מאסר.

אך כיום נושא הקנאביס הפך לתופעה ידועה ונפוצה בה גם אנשים נורמטיביים מגדלים עציץ או שניים בביתם (בגינה או במרפסת) לצריכה עצמית, זאת לאור עליית מחיר הקנאביס. כמו כן, אנשים טוענים כי אינם רוצים להיות בקשר עם סוחרי סמים וכי אינם עבריינים, אלא רק רוצים לגדל כמויות קטנות של סם, בין אם להנאה ובין אם להקלה על כאבים, לסיים את היום “בניחותא”.

בשנים האחרונות מערכת המשפט בישראל, התאימה עצמה למציאות החדשה ולכן גישתה לנושא התרככה. נראה כי פעמים רבות נאשם שנתפס מגדל סם קנאביס היה בהליך לקבלת רישיון לקנאביס רפואי או שלא קיבל אישור לקנאביס רפואי והוא סובל מבעיות רפואיות. המערכת הבינה שיש נסיבות שבגינן יש להתייחס אחרת לנאשמים ואין להרשיעם אוטומטית בעבירה שעלולה להעיב על עתידם ולפגוע ברישום הפלילי.

החוק לא יכול היה לקבוע כי קנאביס הפך למשהו חוקי, אך כן יכול היה להתגמש מה מטרת גידול הסם. האם לצריכה עצמית או לשם סחר בסם וגריפת רווחים? בחינת הנסיבות האישיות של כל אחד היא שתקבע אם אדם יורשע בהחזקת סם לצריכה עצמית או בגידול וסחר הסמים, שתי עבירות שונות בהחלט שהעונש על כל אחת מהן שונה מזרח ממערב. על מנת להתמודד עם הסוגיה הזו המדינה הוציאה הנחיה בכל הקשור לסמים.

מטרת ההנחיה לספק כלים שיסייעו לתביעה (תביעה משטרתית או פרקליטות) להחליט מתי נדרש להגיש כתב אישום על עבירת החזקת סם לצריכה עצמית ומתי להגיש כתב אישום על עבירת גידול סמים. בהנחיה נקבעו מספר קריטריונים שהם מהווים הבחנה בין העבירות, לדוגמה, מה כמות הסם? כמה שתילים שנתפסו? מה נמצא בסביבת השתילים – האם בנוסף לשתילים נמצאו במקום מערכות השקיה, משקל, מערכות ניטור ובקרה, תאורה מיוחדת וכדומה, שמטרתם גידול סם? ככל ואלו נמצאו הסיכוי שהאדם גידל את הסם לשם סחר בסמים בו גבוה יותר, והוא עלול להיות מורשע בגידול סם ולא החזקת הסם לצריכה עצמית. כמו כן יש חשיבות, האם נמסר מידע מודיעיני רלבנטי לגבי מגדל הסם – האם הוא ידוע כמוכר סמים, האם מכר בעבר סמים? האם לחובתו הרשעות קודמות באותו נושא? כמות ומשקל הסם.

המדינה מייחסת בדרך כלל יותר חשיבות למספר השתילים שנתפסו ולתנאי המקום שבו גודלו הסמים. כפי שצוין ככל ויש משאבים לגידול הסמים בכמות גדולה ומסחרית ובמקום נמצא גם משקל, כסף, תאורה ועוד הרי שהסיכוי יהיה לכתב אישום והרשעה בעבירת סחר בסמים.

גידול מריחואנה במרפסת נחשב לסחר בסמים? חוק פקודת הסמים המסוכנים מגדיר מה הכמות המרבית לשימוש עצמי. כל פעולה של סם מעל הכמות הרשומה בחוק תיחשב כסחר בסמים. גם במידה ואדם אסף כסף מכמה חברים וחילק להם סמים שקנה, על פי החוק הוא יחשב סוחר סמים. ברוב המקרים בית המשפט בוחן כל מקרה על פי סוג הסם, הסיבה בגינה בוצעה העבירה, הכמות שנתפסה וכן האם לאדם יש עבר פלילי.

במידה וזומנתם לחקירה במשטרה: הדבר החשוב שעליכם לזכור היא שמוענקת לכם הזכות הבסיסית להתייעץ עם עורך דין פלילי שיסייע לכם בהתנהלות החקירה. יסביר לכם על הזכויות שלכם, שכן החקירה הפלילית מהווה חשיבות רבה על המשך התיק. עבירות סמים הן עבירות חמורות וההבדל בין שימוש עצמי לסחר יכול להיות משנה בין שחרור למעצר.

במידה ונתפסתם עם כמות סם המוגדרת בחוק מעל לשימוש עצמי חשוב להתייעץ עם עורך דין פלילי שיסייע לכם במשפט. ההבדל בין שפיטה לסחר בסמים ובין שימוש עצמי הוא קריטי.

בכל שאלה, הנכם מוזמנים לפנות לעו”ד בן שטרית.

 

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב,
בכל מקרה ספציפי כזה או אחר מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.

 

 

 

תוכן עניינים

זקוקים לעזרה משפטית?

פנו אליי עוד היום וקבלו יחס אישי ואדיב, מקצועיות ודייקנות ובעיקר – סיכויי הצלחה גבוהים בתיק שלכם.

מלאו פרטים ואצור קשר בהקדם:

יחס אישי

בגלל החריצות וההתמדה

בגלל הזמינות

בגלל הניסיון העשיר

בגלל האמינות וההגינות

הכרת הגורמים הרלוונטים